28. 5. 2012
Mikroklima ve školách
Kvalita vnitřního vzduchu:
- škodliviny z exteriéru
- škodliviny z interiéru
- eliminace VOC (těkavých uhlovodíků) uvolňujících se z konstrukcí (např. formaldehyd)
- maximální koncentrace CO2 dle vyhlášky č. 268/2009 Sb.– 1000 ppm (vydýchaný vzduch)
- změřené koncentrace CO2 ve školách až 6700 ppm
- koncentrace nad 1500 ppm, snížení pozornosti, nesoustředěnost
- koncentrace nad 5000 ppm ohrožují zdraví
Teplota prostoru:
- učebny 22±2°C
- minimální teplota20°C
- maximální rozdíl teploty v místnosti 3°C
- třídenní pokles teploty v učebnách pod 18°C- uzavření
- jednodenní pokles teploty v učebnách pod 16°C- uzavření
- vzestup teploty v učebně nad 31°C– ukončení výuky
Větrání v zimě:
- větrání slouží dodávce čerstvého vzduchu, nikdy ne k chlazení
Přirozené větrání okny:
- špatně regulovatelné, vliv lidského činitele – špatné větrání
- nejúčinnější – krátké otevření oken na plno – průvan, ochlazení
- stálé otevření ventilačky – energeticky náročné, stálý průvan
- mikroventilace – ztráta akustického komfortu, nedostatečná dodávka vzduchu
Řízené větrání:
- snížení energetické náročnosti
- bezproblémové zajištění množství čerstvého vzduchu, přívod předehřátého vzduchu – eliminace průvanu, odvod vzduchu se škodlivinami,
- regulace dle potřeby
- eliminace škodlivin z exteriéru
Větrání v létě:
- dostatečný počet větracích otvorů a vhodný typ jejich otevírání
- využití nočního předchlazení a akumulace budovy
- pomocný výpočet PHPP list léto
Stínění:
- vnější stínění účinnější než vnitřní
- stínění vlastními konstrukcemi
- vstupuje do výpočtu tepelné stability, potřeby tepla na vytápění a PHPP listu léto
Normativní doklady:
- neprůvzdušnost budovy
- tepelná stabilita místnosti v letním období
- součinitel prostupu tepla obvodových konstrukcí
- teplotní faktor a nejnižší povrchové teploty
- pokles dotykové teploty podlah
- správně dimenzovaný otopný systém a jeho regulace (termoregulační ventily)
Podrobnější vysvětlení této problematiky naleznete v článku Mikroklima ve školách.